یک کارشناس مذهبی با اشاره به واقعه مولود کعبه امیرالمومنین(ع) و معروف بودن این اتفاق، به بیان دیدگاههای اهل تسنن در این خصوص پرداخت.
به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی اعظمی کارشناس مسائل مذهبی به زوایای میلاد امام علی(ع) در کلام علمای اهل سنت پرداخت و گفت: از سی سال بعد از عام الفیل در سیزده رجب حادثهای اتفاق افتاد که حتی تا امروز، اثر آن بر دیوار خانه خدا موجود است. در آن روز، دیوار خانه خدا شکافته شد و بانویی در حالی که درد زایمان داشت وارد آن شد و بعد از سه روز متنعم شدن به نعمتهای بهشتی، مولود پر برکت کعبه را در آغوش گرفته و با افتخار بیرون آمد.
وی ادامه داد: این واقعه به اندازهای معروف است که تمام علمای اسلام اعم از شیعه و سنی بر این امر اتفاق نظر دارند و معترف هستند تنها مولودی که با این شرایط به دنیا آمده است وجود گهربار و با ارزش مولای متقیان علی ابن ابی طالب علیه السلام میباشد. [۱]
میلاد امیرالمومنین در کلام علمای اهل تسنن
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد این قضیه به اندازهای معروف و مشهور است که علمای اهل تسنن در کتب خود ادعای تواتر آن را کردهاند.
وی یادآور شد: حاکم نیشابوری، عالم اهل تسنن و مورد اعتماد اهل سنت در کتاب بسیار معروفش «المستدرک علی الصحیحین» میگوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (کرّم الله وجهه)، را در خانه کعبه به دنیا آورده است. [۲]
اعظمی ادامه داد: محدث متعصب اهل سنت، شاه ولی الله در کتاب «ازالة الخفا» مینویسد: «بیگمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد؛ بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است.»[۳]
این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی دیگر از متعصبترین علمای اهل سنت و صاحب تفسیر آلوسی مینویسد: ولادت امیرمؤمنان (کرم الله وجهه) در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. [۴]
فضیلتی بیبدیل
وی با بیان اینکه میلاد امیرالمومنین علیه السلام به صورت متواتر نقل شده است، گفت: این امر به صورت کاملاً واضح، شرافت و جایگاه والای آن حضرت را میرساند. در این راستا نقلهای متعددی نیز از کتب اهل سنت موجود میباشد.
1- مولوی حافظ حکیم ظهیر در کتاب «در احوال و فضائل ائمه» مینویسد:
«چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»[۵]
2- دکتر محمد شاه قادری، دیگر عالم اهل تسنن در کتاب «مصباح المقربین» تصریح و تأکید میکند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است. [۶]
اعظمی اظهار کرد: با بیان این نکات روشن میشود که ولادت حضرت از حیث سندی متواتر است و فضیلتی انکار نشدنی از میان انبوه فضائل امیرالمومنین علیه السلام به شمار میرود.
پی نوشت
[۱] هزار حدیث در فضائل امام علی(ع)، ج ۱، ص ۷۶.
[۲] مستدرک الصحیحین، ج ۳، ص ۴۸۳.
[۳] ازالة الخفا، ج ۲، ص ۲۵۱.
[۴] سرح الفریده، ص ۱۵.
[۵] ظهیر البشر، ص ۱۸.
[۶] مصباح المقربین، ص ۱۶.
انتهای پیام
ارسال نظر