تحولی دیگر میان بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی؛

شمارش معکوس برای به صدا درآمدن سوت «قطار اکو» پس از ۱۰ سال توقف

شمارش معکوس برای به صدا درآمدن سوت «قطار اکو» پس از ۱۰ سال توقف

با گذشت‌ چندماه از راه‌اندازی موفقیت آمیز طرح کریدور جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران،پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری اقتصادی(ECO)، اکنون شمارش معکوس برای ازسرگیری تردد قطار کانتینربر اکو میان سه کشور با دستور کار توسعه تجارت منطقه‌ای آغاز شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، برنامه تردد مجدد قطار باری اکو موسوم به طرح ریلی تهران-استانبول-اسلام‌آباد نهایی شده و امروز با حضور مقامات ارشد ایران، پاکستان و ترکیه سوت حرکت این قطار پس از ۱۰ سال توقف به صدا درمی آید.

این تحول منطقه‌ای درحالی صورت می‌گیرد که دیماه سال گذشته دهمین نشست بلندپایه کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول با نام 'قطار اکو' به صورت مجازی با حضور مسوولان مربوطه در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با محوریت تسریع در احیای مجدد این طرح منطقه‌ای ریلی، برگزار شد.

همچنین پس از سفر اخیر مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی این کشور به ایران و برگزاری نهمین نشست کمیته مشترک تجاری، مقامات دو کشور همسایه بر عزم و آمادگی متقابل برای توسعه کریدور اکو به ویژه ازسرگیری قطار کانتینربر میان تهران، اسلام‌آباد و استانبول تاکید کردند.

براساس این گزارش، قرار است عصر امروز مراسم افتتاح حرکت قطار باری اکو میان ترکیه، ایران و پاکستان با حضور وزرای راه آهن و بازرگانی پاکستان و همچنین سفیر کشورمان در اسلام‌آباد در ایستگاه «مارگلا» این شهر و پس از وقفه ۱۰ ساله برگزار شود.

با توجه به توافقات تجاری اخیر میان ایران و پاکستان به عنوان بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، ازسرگیری قطار باری اکو گامی در مسیر ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.

شمارش معکوس برای به صدا درآمدن سوت «قطار اکو» پس از ۱۰ سال توقف

قطار باری اکو افزایش ارتباطات میان ایران، پاکستان و ترکیه را رقم می‌زند، اقدامی که در سال ۲۰۰۹ با هدف تقویت ارتباطات و تجارت منطقه و همچنین سه جانبه کلید خورد.

نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ شمسی (۱۴ اوت ۲۰۰۹) در مراسمی از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام‌آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد. این فعالیت اقتصادی در آذر ۱۳۹۰ (دسامبر ۲۰۱۱) متوقف شد.

سناتور «اعظم خان سواتی» وزیر راه آهن پاکستان اوایل آذرماه امسال در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد، بر اراده جدی پاکستان برای بهبود روابط تجاری با ایران تاکید کرد.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان نیز با تاکید بر لزوم نوسازی خط آهن کویته-تفتان در بخش خاک پاکستان با هدف تسریع در فعالیت‌های تجاری دوجانبه، برای افزایش ظرفیت حوزه ریلی میان دو کشور و راه‌اندازی قطار کانتینربر اکو جهت دسترسی به کشورهای اروپایی اعلام آمادگی کرد.

 

ارسال نظر