مقاله:

همبستگی و وحدت

نویسند:حجت الاسلام عباسعلی پورکریم

همبستگی و وحدت

حضرت حجت الاسلام پورکریم پژوهشگر حوزه فرهنگی و اجتماعی در مقاله فوق به تشریح همبستگی و وحدت در جامعه اسلامی پرداخت

همبستگی و وحدت موضوعی است که همه ادیان ومذاهب جوامع مختلف به ان اذعان دارند ونسبت به عواقب خلاف وحدت یعنی تفرقه هشدار داده اند اما درطول تاریخ بودند کسانی  که بانفاقشان خوراک برای دشمنان تهیه کرده وبه انان فرصت جولان داده اند ودر برهه های زمانی مختلف ایجاد شکاف در امت اسلامی کردند.

اگربه وحدت بیش ازاین پرداخته نشود ومبانی وچهارچوب اتکای ان ترسیم نشود امت اسلامی قطعا ازحرکت ایستاده ودچار یک چار یک پارادوکس شدید در عقاید اسلامی خواهدشد.

باتوجه به اهمیت ذکرشده وفرمایش مقام معظم رهبری الامام خامنه ای مد ظله العالی که دربیانات گوناگون خود به ان تصریح داشتند که فرمودند: به اشتراکات بپردازید. ماهم دراین مجال کوتاه به چند اشتراک بین ادیان ومذاهب واهمیت ان خواهیم پرداخت.

رسول خدا (ص) درخطبه حجه الوداع فرمودند:

ای مردم پروردگارتان یکی است پدرتان هم یکی است همه شما از ادمید وادم ازخاک استگرامیترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست عرب رابر عجم برتری نیست مگر تقوا.

وهمینطور امام باقرعلیه السلام میفرمایند : یامعشرالمومنین تالفوا وتعاطفوا

یعنی: هان ای گروه مومنان مانوس ومتحد باشید وبه همدیگر مهربانی کنید.

 

همه ادیان به داشتن خدایی یکتا ویگانه قایلیم همه ما موحدیم همه ماخدایی مهربان داریم که ازخشونت وظلم بی زار است وازان مارانهی ومارا امر به کمک کردن به مظلوم مینماید.

إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ‌ الْیَتامى‌ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً       نساء: 10

ترجمه: آنانکه اموال یتیمان را بظلم‌ میخورند فقط  در شکمشان آتش میخورند و حتما وارد آتش میشوند.

 

یعنی ظلم درمحور رحمانیت خداوند متعال جای ندارد وباطل است  دراین ایه شاهد مثالمان ابتدا مذموم بودن ظلم وعواقب ان است ودیگری اینکه خداوند نمیفرماید یتیمان مسلمان صرفا فقط ازاین موضوع برخوردار ودارای اهمیت هستند .پس غیرمسلمان راهم شامل میشود به عبارتی ظلم به غیر مسلمان هم مذموم وعقاب دارد (یعنی خداوند نژادپرست نیست پس ماهم نباید باشیم.)

تنها همین اشتراک میتواند دلیل محکمی برای وحدت تمام ادیان برای مقابله باظلم وایستادگی دربرابر ان باشد که نه تنها ایات وروایات به ان اشاره دارند که عقل سلیم هم به ان حکم میکند.

وحدتی که قلب هارا نزدیک میکند تا زمینه ای برای اصلاح هرچه بیشتر اندیشه ها باشد  نیکوکاری ورسیدگی به امور مسلمانان حتی غیر مسلمانان نگاه ها را وسعت میبخشد و امت اسلامی را به افق های بلندتری معطوف ومتمرکز خواهد کرد.

 

اما دیگر اشتراکات ما ابتدا در غیرمسلمانان پیامبران الهی میباشند درادیان دیگر که از لحاظ کمیت در جمعیت زمین از عده ی بیشتری برخورداراند مسیحیان و یهودیان میباشند که ما انان را اهل کتاب ودارای شریعت مینامیم وبرای مامسلمانان ازتوجه بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند.

چرا که حضرت مسیح (ع) ومو سی(ع) را ما پیامبر خدا میدانیم بااین تفاوت که باامدن پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) پروسه شریعت کامل وهمه افراد باید به ان رجوع کنند.

 

حال بااین اوصاف پیروان این بزرگواران هم برای ما قابل احترام اند وباید باانان هم ازاین جهت وحدت و روابط حسنه تاحد ممکن داشه باشیم که شاهد این گفته درقران هم امده میفرماید :

به ابراهیم وموسی وعیسی هم سفارش کردیم که دین خدارا برپا دارید وهرگزاختلاف وتفرقه دردین نکنید.(شوری 13)

اما نکته ای که از اهمیت زیادی برخورداراست مذاهب درون اسلام است بالاخص شیعه وسنی که از دیرباز دشمنان باحیله های مختلف این دومذهب را به دعوا انداخته تاجاهایی که درطول تاریخ به خون هم تشنه شده بودندکه البته این مخصوص گروههایی افراطی بوده که بیشتر وهابیت دران دخالت داشته.

شیعه وسنی برادران دینی میباشند چراکه خدایشان یکی است وپیامبرشان هم یکی است خوب بدیهی است در یک موضوع یاموضوعاتی اختلاف نظراتی وجود داشته باشد اما باید به این امر توجه داشت که اهل فن علمای شیعه وسنی باید باهم به مباحثه وتبادل نظربپردازند نه کسانی که ازامورتخصصیی چون رجال و درایه واصول فقه وتفسیرو...اگاهی ندارند وازروی تعصب به جانب داری بپامیخیزند.

ماپیامبری داریم که فرمود: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق

یعنی: من برای تمام کردن ورسیدن به مکارم اخلاق مبعوث شدم

 

اوبرای اخلاق امده پس ازاخلاق به دور است که دربینمان تفرقه ونزاع باشد چراکه ذات اقدس اله هم میفرماید:  واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا ...(ال عمران 103)

وجملگی رشته دین را چنگ زده به راههای متفرق نروید ...

ازاخلاق هم که بگذریم باید بدانیم که پای بودو نبود اسلام درمیان است دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه، ضعیف کردن وازجدابودنمان استفاده کرده وبه ما اسیب وارد میکنند کشورما ایران عزیز بیشترین اقلیت مذهبی بعدازشیعه برادران اهل سنتمان رادرخود دارد یکی از علت های سقوط برخی حکومت ها درنظرنگرفتن اعتقادات افراد تحت حکومت است که باید مورد توجه قرارگیرد.

 

اما از زمینه های ایجاد وحدت را میتوان به این موارد اشاره کرد:

1-توجه همه احاد مردم واحترام به عقاید دیگران وشیوه پیامبر راپیش گرفتن که همان اخلاق حسنه است که در سایه اش میشود جامعه را در یک ثبات اخلاقی وارامش روانی یافت.

2-اطاعت از رهبری : این مورد بسیار مهم است کسانی که مطیع بودن از رهبری عزیز هستند باید حتما در تمام موارد مطیع باشند چرا که بعضی اعمال وگفتارما باعث تفرقه دربین مذاهب میشود لذا باید دراین امورهم اطاعتمان محرز شود تااسیبی به کشور نرسد

شاید بعضی هم بگویند ما ایشان را قبول نداریم بگذارید بامثالی بیان کنم :

البته درنظرما بهترازایشان کسی برای ولایت فقیه ورهبریت این نظام وجودندارد

اما کسانی که ایشان راقبول ندارند به این مثال توجه کنند تصورکنید یک ناخدایی که نابلد است سکان کشتی دردست اوست وتنها ناخدای کشتی اومیباشد حال ایا سکان راازاو میگیرید؟!

اگرچنین کنید که پایان بدی درانتظارتان است ولی اگربگذارید کارش رابکند وباان معلوماتی که ما همانم نداریم پیش ببرد اگربه مقصد نرساندمان لااقل به ساحل که میرساند.

تمام مذاهب درون یک کشور وباهر عقیده ای دران اگروحدت خودراحفظ کنند حتما مقصدشان راخواهندیافت.

 

 

 

ارسال نظر