زمانی که میخواهیم کار تاریخی و مذهبی انجام دهیم، باید اطلاعات تاریخی کاملی داشته باشیم.
به گزارش عاشورا، امیر دژاکام کارگردان نمایش «باده خالص» درباه ماندگاری نمایشهای مذهبی گفت: بحث سفارشی سازی کارها، تاثیر بسزایی بر تئاتر میگذارد. وقتی کارگردانها و بازیگران کار خودشان را بلد نیستند و مدیران مربوطه هم صرفا میخواهند گزارش بنویسند که دو اثر درباره فلان موضوع کار کرده ایم، هیچ کاری ماندگار نمیشود. فقط تعداد محدودی از نمایشها در زمینه رابطه انسان با خداوند و دین و مذهب ماندگار شدند آن هم به این دلیل که با تمام عشق و علاقه کار تولید شده بودند.
وی ادامه داد: یک نمایشنامه خوب ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد، چون سی سال کتاب خواندن و مطالعه پشت آن است؛ افرادی مثل محمد رحمانیان، سیمین امیریان و حسین کیانی هنرمندانی هستند که فقط سی سال تحقیق و جستوجو کرده و دانشگاه رفته اند، در نتیجه مردم هم برای دیدن نمایش هایشان مشتاق هستند.
دژاکام درباره اطلاعات تاریخی ضعیف در بعضی از آثار عنوان کرد: فقط دغدغه تهیه و تولید تئاتر کافی نیست، زیرا نویسنده نمایشنامه باید پژوهشگر باشد که در اکثر مواقع به این شکل نیست. زمانی که میخواهیم کار تاریخی ومذهبی انجام دهیم باید اطلاعات تاریخی کاملی داشته باشیم، همچنین تاریخ اسلام با روضه خوانیها کاملا متفاوت است. درنتیجه کارگردان و نویسنده باید از منابع موثق بهره ببرند. متاسفانه گاهی اوقات نمایش نامهها آلوده به وهم و خرافات میشوند. من معتقد هستم که نمایش مذهبی و دینی را باید هنرمندی کار کند که سالها تجربه کسب کرده و کاربلد است.
وی درباره علت استقبال ضعیف جوانان از تئاتر مذهبی گفت: کارها جذابیت ندارند به همین دلیل جوانان برای دیدن تئاتر مذهبی وقت نمیگذارند و برای تماشا نمیآیند. در یک اثر هنری بعد از راستگویی، مهمترین اصل جذابیت است. به عنوان مثال فیلم مختارنامه جذابیت خوبی دارد که طرفداران زیادی جذب کرده است. متاسفانه برای کارهای مذهبی هم ممیزی میزنند با اینکه منبع معتبری را با ذکر صفحه آن ارائه میدهیم؛ همچنین طی یک یا دو سال گذشته هم کارهای مذهبی شاخصی تولید نشده است.
این کارگردان در پایان با اشاره به ممیزیهای نمایش «غزل کفر» تصریح کرد: در ابتدا شورای نظارت بر نمایش و صدور پروانه نمایش، متن یکی از کارهایم به نام «غزل کفر» را تایید کرد ولی در ادامه گفتند که باید نام این اثر تغییر کند و استدلالشان بر این بود که کفر که غزل ندارد. در صورتی که اگر وقت میگذاشتند و متن را کامل میخواندند، گفته شده بود که در واقع موضوع کفر ورزیدن نیست. تا زمانی که مسئولین تغییر نکردند این کار مجوز نگرفت، بعد از تغییرات، مجوز صادر و نمایش در تالار وحدت اجرا شد. همچنین با استقبال بسیار زیاد تماشاگران رو به رو شدیم تا حدی که هر شب تماشاگران به دلیل پر شدن ظرفیت سالن، ایستاده نمایش را تماشا میکردند و در نهایت هم از شبکه یک پخش شد.
ارسال نظر