رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: به دلیل سرعت پر شتاب تحولات زمانه، حوزه از پاسخگویی به روز جا مانده است.
به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاریمهر، یکصد و دوازدهمین قسمت از سری برنامههای بدون توقف، ۲۰ خردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، حجتالاسلام «شیخ محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه در پاسخ به این سؤال که «روحانیون در طول تاریخ همیشه پیشرو بودند و پیگیر دغدغههای جدی مردم بوده و به تولید خوراک فکری و فرهنگی برای جامعه پرداختهاند اما به نظر میرسد امروز در این زمینه دچار عقبماندگیهای جدی شدیم» یادآور شد: از آنجا که سرعت تحولات زمانه پر شتاب شد حوزه یک قدری از پاسخگویی به روز و روزآمد شدن جا مانده است.
وی ادامه داد: حضرت امام (ره) میفرمایند که فقیه نه فقط باید بتواند به مسائل روز جواب دهد بلکه باید مسائل فردا را پیشبینی کند و به مسائل فردا جواب دهد قبل از اینکه شبهه و شائبهای پیش بیاید و گرفتاری ایجاد کند باید بتواند پاسخ دهد، راهکار ارائه کند ولی ما امروز جا ماندیم. این دغدغهای که ما داریم دغدغه دلسوزانی در خود حوزه علمیه هم هست اندیشمندان و متفکرین انقلابی هوشمندی در خود حوزهها هستند. این جاماندگی تاریخی است که بخشی از آن قبل انقلاب اتفاق افتاده بود و بخشی از آن را هم ما بعد از انقلاب به تناسب نتوانستیم بجنبیم به خودمان و به تحولات زمانه خودمان را برسانیم.
این مسؤل فرهنگی همچنین اضافه کرد: حتماً در موضوعات اقتصادی و مدیریت کلان این فاصله حوزه و محصولات علمی، پژوهشی و محتوایی که عرضه میکند از نیاز واقعی فاصله انکارناپذیری است ولی من چون دارم میبینم که یک اتفاقات خوبی دارد میافتد و جوانههایی روئیده طبیعتاً ناامید نیستم از اینکه این فاصله کم شود. درخواست مردم ما این است که خواسته خدا در زندگیشان جاری باشد قرآن برای مردم ما مهم است، نهجالبلاغه برای مردم ما مهم است، اینکه امیرالمؤمنین چه حکومتی را میپسندید مردم دوست دارند در زندگیشان در حکومتشان ببینند و جاری کنند، این کار را از حوزه علمیه باید توقع کرد.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه حتی درباره مردم سالای دینی یک جمله جذاب حضرت آقا دارند که میفرمایند «مردم سالاری دینی را ما از غرب تقلب نکردیم از دل نهجالبلاغه و منابع دینی خودمان درآوردیم» گفت: این حرف اسلام است بر اساس تفکر دینی و در مسیر آرمانهای الهی و انسانی مردم سالارند و اینکه از دل قرآن و نهجالبلاغه باید تئوریهای اقتصادی، آموزشی، امنیتی، تربیتی دقیقتر، به روزتر و جامعتر توسط حوزههای علمیه در قرابت با واقعیت اجتماع و حاکمیت پدید بیاید ضرورت دارد، اینکه فاصله داریم هم درست است فاصلهاش هم متأسفانه زیاد است اما تکاپوها و پویشهای خوبی هم اتفاق افتاده است.
حجتالاسلام قمی با ذکر این نکته که در پدید آوردن نرمافزارهای اداره حاکمیت فقط حوزه مسؤل نیست، اظهار کرد: این بحث وحدت حوزه و دانشگاه نسبتگیری متخصصان دانشگاهی و متخصصان حوزوی اصلاً برای پدید آوردن نرمافزار است این داد و ستد بین اجرا و نظر مثل آن رابطه دانشگاه و صنعت است که از قطع آن ما داریم صدمههای جبران ناپذیری میبینیم. در همین مثال نظام بانکیمان حتماً آنچه که طبق آموزههای دینی است باید در تعامل با واقعیات جامعه بانکی و در همین رفت و برگشت و داد و ستد به تولید یک نرمافزار جامع دقیق دینی حلکننده مسائل مردم منجر شود. بخشی از آن هم گردن جامعه دانشگاهی متخصصی است که در تعامل با حوزههای علمیه بتوانند این نرمافزار را در این گستره و بازه تکمیل کنند ولی این فاصله وجود دارد و مورد اذعان صریح رهبری و مورد گلایههای شدید ایشان نیز هست.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین یادآور شد: یک چیز هم حواسمان باشد که برای کارهای بزرگ تمدنسازانه قرنها و نسلها هزینه شده، ما هم باید یک کم به خودمان زمان بیشتری دهیم ولی برای دولتسازی برای حل نرمافزارهای اداره کشور مثل نرمافزار بانکداری ۴۰ سال زمان زیادی بوده و این کوتاهی قابل اغماضی نیست و حتماً باید امثال بنده اگر کوتاهی کردند مؤاخذه شوند و حتماً باید سرعت و شتاب را افزون کرد برای اینکه زودتر بتوانیم گرهها را باز و مسئلهها را حل کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که «در کشوری مثل مالزی حکومت در مذهب دخالت نمیکند اما مردمش خیلی دیندوستتر از مردم ما هستند، به نظرم بین مردم و مذهب فاصله افتاده» عنوان کرد: به نظر شما مذهب قابلیت تفکیک از سیاست را دارد یا ندارد، به این معنا که خداوند
عالم در قرآن به ما اجازه داده حساب دیانتمان را از سیاست جدا کنیم. به جوامع بشری اجازه داده اداره امور حکومتشان را دینی نکنند، مذهبی نکنند، رقم نزنند و به تعبیری مذهب را در گوشهای از حاشیه امن برای خودش نگه دارند و اداره امور هم به گونهای که به مذهب کاری ندارد دنبال کنند، به نظر شما مالزی به حرف خدا گوش کرده و فرمایشات خداوند عالم در آنجا اجرا میشود.
مدیر دورههای معرفتی اسلام ناب با اشاره به اینکه آنجایی که حکومت خودش را بر تعالیم الهی که عدالت، استقلال، حریت و کرامت انسانهاست تنظیم کند این حکومت میشود دینی، ادامه داد: اتفاقی که آنجا افتاده این است که شما چیزی را به عنوان دین در گوشهای نگه داشتید حکومت را دینی رقم نزدید من عرض میکنم این جفای در حق دین است خود دین در قرآن خودش را معرفی کرده دین همه دین است نمیشود بخشی از دین را حذف کرد، در مورد حکومت، دین حرف دارد باید حرف دین در مورد حکومت جاری شود.
وی در پایان توضیح داد: در حکومت اگر یک کسانی گفتند که ببین حکومت که بحث مهمی است پول و قدرت در آن است این را خودمان یک فکری برایش میکنیم دین هم برود یک گوشه کار خودش را بکند این جفای در حق دین است منتهی یک دغدغهای که به طول قدمت دین در تاریخ بشر اتفاق افتاده و اصلاً هم قابل اغماض نیست حتماً هم راهکار و چاره برای مقابله با آن باید اندیدشید این است که به نام دین در طول تاریخ سوء استفادههای زیادی شده، در جمهوری اسلامی هم این اتفاق افتاده، ریا و سوء استفاده از دین و به نام دین یک سری از کارها را کردن طبیعی است اما اصلاً قابل اغماض نیست.
ارسال نظر